Hoe wapen je jezelf tegen het coronavirus als de geleerden het ook niet weten? Voed jouw immuunsysteem met deze tips!

Geplaatst Koen Welsch Legend

Hoe wapen je jezelf tegen het coronavirus?

COVID-19 staat voor ‘coronavirus disease 2019’ en is een besmettelijke infectieziekte veroorzaakt door het virus SARS-CoV-2.

Een infectieziekte kan veroorzaakt worden door micro-organismen zoals een bacterie, een virus of een schimmel. Het coronavirus wordt veroorzaakt door een virus. De ziekte werd eind 2019 ontdekt in Wuhan, China, en sinds 11 maart 2020 spreken we van een pandemie, een epidemie van een infecterende ziekte op wereldwijde schaal. Overdracht van de ziekte vindt plaats via vochtdruppels door niezen, hoesten of onderlinge aanraking. De incubatietijd bedraagt 1- 12 dagen en ligt gemiddeld op 5 dagen. Koorts, hoesten, spierpijn, vermoeidheid en hoofdpijn zijn de meest voorkomende symptomen. Een wetenschappelijk bewezen geneesmiddel om immuniteit te krijgen is er op dit moment nog niet. Wél kunnen we ons immuunsysteem helpen zo sterk mogelijk te blijven met natuurlijke middelen. Koud douchen, bewegen, yoga, optimistisch denken, probiotica, zonlicht en het onderhouden van je sociale contacten (dat werkt ook op afstand!), zijn manieren om je beter te voelen en controle te ervaren in een situatie die we zelf niet meer in de hand hebben.

Over voeden gesproken!
De Longevity-filosofie op voeding blijft onveranderd van kracht. Eet zoveel mogelijk gevarieerde, verse en onbewerkte voeding met daarin voldoende gezonde vetten en eiwitten. Minimaal 500 gram groenten per dag eten is echt belangrijk en hoewel dat een hele berg groenten lijkt, zijn er manieren om de inname gelijkmatig over de maaltijden te verdelen. Drink daarbij voldoende, bij voorkeur water en/of kruidenthee, en geen suikerhoudende dranken want in een vitaal makend voedingspatroon is maar ruimte voor maximaal 50 gram suiker per dag en die suiker krijg je ook al binnen via voeding waarvan je niet gelijk
verwacht dat je suiker binnenkrijgt of dat het om voedingsstoffen gaat die omgezet worden in suiker.

En de supplementen* dan?
Het is belangrijk om een goede balans te creëren tussen omega-3 en -6. Vitamine C lijkt een goed wapen te zijn tegen virussen, en dus ook het coronavirus, maar slikken zonder testen is niet verstandig, omdat je niet weet of jouw persoonlijke lichaamsomstandigheden de vitamine C wel optimaal opnemen. Dit kun je eenvoudig laten testen in het Longevity Lifestyle Center. Het valt op dat de geleerden het niet eens lijken te zijn over het nut van supplementen terwijl er wel degelijk onderzoeksresultaten zijn die aantonen dat het gebruik van supplementen ons immuunsysteem ondersteunt. Twijfelt u desondanks aan de werkzaamheid van supplementen, dan geldt nog altijd het aloude adagio: ‘baat het niet, dan schaadt het niet’! Van placebo’s is ook aangetoond dat ons lichaam daarop in positieve zin reageert; alle beetjes kunnen dus helpen om vitaal te blijven.

* Voedingssupplementen zijn geen vervanging voor een uitgebalanceerd voedingspatroon. Te allen
tijde willen wij erop wijzen dat reguliere, acute zorg en adviezen in deze ongewone tijd voorgaan!

Eet ook voldoende vezels om de darmflora te optimaliseren (of gebruik pre- en probiotica): een gezonde darmflora zorgt namelijk voor een betere werkzaamheid van cortisol, belangrijk voor de immuunreactie en de effecten van stress op het lichaam.

Je zou het niet verwachten, maar je darmen bevatten enorm veel zenuwen en een heel arsenaal aan verschillende signaalstoffen, isolatiematerialen en bekleding voor zenuwen. Er is maar één ander orgaan in het lichaam dat ook zo’n complex zenuwstelsel bezit, en dat zijn de hersenen. Het zenuwstelsel van de
darmen wordt daarom ook wel ‘darmhersenen’/second brain genoemd. Er is ook een directe verbinding tussen de darmen en de hersenen, die door wetenschappers ook wel de hersen-darm-as wordt genoemd. Communicatie gaat twee richtingen op: de hersenen geven signalen af aan de darmen, maar de
darmen geven ook signalen door aan de hersenen. Omdat de hersenen zo nauw verbonden zijn met de darmen, hebben ze ook een grote invloed op elkaars welbevinden. Zo kan stress de darmflora verstoren, maar omgekeerd kan een verstoorde darmflora ook stress, depressie en angst veroorzaken. Je zult veel beter in staat zijn om met stresssituaties om te gaan als je de tijd neemt voor je maaltijden en gezond en gevarieerd eet. Vooral stimulerende middelen zoals suiker, bewerkte voeding en alcohol kunnen de stress
flink verergeren. Eet daarom elke dag een royale hoeveelheid (bij voorkeur biologische) groente en fruit vol vitamines, mineralen, complexe koolhydraten en vezels met daarbij voldoende gezonde oliën, vetten en eiwitten. Zorg dat je voeding eet die langdurig een verzadigd gevoel geeft, want dan heb je de hele
dag door de meeste energie. Eet echter nooit te veel en probeer te voorkomen dat je jezelf na de maaltijd ‘vol’ voelt. Als je jouw voedingspatroon wilt wijzigen, doe dit dan niet in één keer radicaal maar maak doorlopend kleine veranderingen. Op die manier wordt voeding nooit een aanvullende bron van
stress en wen je geleidelijk aan een gezond eetpatroon dat je een heel leven lang gezond houdt.

Behalve je stressniveau verlagen met gezonde voeding en beweging doe je er ook goed aan het herstel van je darmflora te bevorderen met probiotica en prebiotica.

Probiotica (bijvoorbeeld zuurkool en kefir) bevatten goede bacteriën die je darmflora ondersteunen. Prebiotica (bijvoorbeeld voedingsvezels) zijn in tegenstelling tot probiotica niet levend maar dienen als voeding voor de ‘goede’ bacteriën en bevorderen zo de groei van ‘goede’ bacteriën in het spijsverteringsstelsel. Naast pro- en prebiotica zijn er ook specifieke supplementen verkrijgbaar die het herstel van de darmflora bevorderen. Laat je adviseren in het Longevity Lifestyle Center over wat voor jouw lichaam de beste optie is.

Belangrijk is ook om ervoor te zorgen dat jouw immuunreactie effectief is. Welke ‘wapens’ kun je nog meer inzetten? Neem antivirale stoffen uit de natuur!
De snelle replicatie van het virus kan worden afgeremd met antivirale stoffen. Een veelbelovende antivirale stof is Astragalus Membranaceus. Daarnaast kunnen breed spectrum antivirale middelen worden ingezet zoals Allium Sativum (knoflook), Sambucus, en Cordyceps.

Vitaminen, mineralen en vetzuren voor een optimale immuunreactie
De inname van voldoende vitamine C is erg belangrijk. Een vitamine C-tekort kan leiden tot eenv inadequaat functionerend immuunsysteem. Ook zink is van groot belang in het reguleren van de immuunreactie. Daarnaast zijn voldoende vitamine D en de vetzuren EPA en DHA (omega 3) noodzakelijk voor het op tijd uitzetten van de immuunreactie zodat deze geen onnodige schade aanricht. Voldoende inname van vette vis, schaal- en schelpdieren of algen en eventuele aanvulling met suppletie is aan te raden. Vitamine D maken we aan onder invloed van blootstelling aan het zonlicht op onze huid. In deze tijd van het jaar is het in Europa onmogelijk om voldoende vitamine D via deze weg aan te maken. Suppletie van vitamine D is dus sterk aanbevolen.

Optimale werking van cortisol
Ook het hormoon cortisol speelt een belangrijke rol in de immuunreactie en zorgt samen met vitamine D, EPA en DHA voor het op tijd beëindigen van de ontstekingsreactie die door een virus veroorzaakt kan worden. De lichaamseigen cortisol productie en de gevoeligheid voor cortisol, en dus ook de werkzaamheid
ervan en de effecten op ons immuunsysteem, kunnen worden verbeterd via de hierna volgende eenvoudige leefstijltips.

* Pas je voedingspatroon aan
* Beweeg
* Doe ademhalingsoefeningen
* Douch koud
* Slaap voldoende
* Verzorg je huid
* Maak een zelfanalyse en stuur jezelf bij
* Inspireer jezelf door te lezen of naar andere inspirators te luisteren

Hou de grote voorjaarsschoonmaak deze keer in je eigen leven; het is er de tijd voor! Succes, gezondheid, vitaliteit en plezier!