Apparaat aanschaffen? Stel vragen

Geplaatst Koen Welsch Uncategorized

Multifunctionele, innovatieve technieken, voorzien van de meest moderne snufjes en vooral nieuw, nieuw, nieuw: het aanbod apparatuur voor de schoonheidssalon is gigantisch. De grote verschillen in systemen en kwaliteit maken het er de schoonheidsspecialist niet makkelijker op. Een kritische houding is een must, zeker gezien de investeringsbedragen. Maar waar moet je op letten? Zeven tips van directeur Koen Welsch van Longevity maken de keuze makkelijker.

Tip 1: BETROUWBAARHEID
Schroom niet en stel fabrikanten en distributeurs veel vragen. Hoe lang bestaat de fabrikant en heeft hij soortgelijke systemen eerder ontwikkeld? Is het een internationaal merk? Wat zijn de effecten op lange termijn? Kan de fabrikant ISO of FDA-certificaten tonen? Maar ook: wat is de ervaring van bestaande klanten? Bel gerust. De meeste mensen vertellen graag over hun ervaringen.

Tip 2: AUTHENTICITEIT
Heeft de fabrikant een eigen techniek ontwikkeld of is het een copycat? Zo’n gekopieerde technologie is vaak lager in prijs. Het gevaar bestaat dat deze copycat niet onderscheidend is en misschien zelfs onvoldoende resultaat biedt. Aan de andere kant gaan eigen technieken vaak gepaard met grotere investeringen en die moet je in de salon maar zien terug te verdienen. Dat doe je overigens niet door korting te geven. Kies voor systemen met originele technieken en een onderscheidend, eerlijk verhaal.

Tip 3: MEERVOUDIGE WERKING
Vermijd systemen die alléén op de huid werken, alléén op het vet of alléén op de spieren. Resultaten kunnen namelijk nooit compleet zijn als je maar op één gedeelte van het probleem werkt. Kies daarom voor systemen die volledig in hun aanpak zijn. Bijvoorbeeld bij afslanken, dan dien je zowel op huid en vet als op spieren te werken.

Tip 4: VEELZIJDIGHEID
De kunst is om ook je diensten te combineren tot één oplossing. Alleen een apparaat aanschaffen om bijvoorbeeld cellulite te bestrijden is niet efficiënt. Beter is het als je een apparaat voor meerdere doeleinden kunt inzetten. Dat betekent niet het einde van de specialisatie. Klanten langer vitaal houden is ook een specialisme en daarmee verdien je als schoonheidsspecialist je investering terug.

Tip 5: WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN
Menig fabrikant zwaait met termen als ‘wetenschappelijk onderzocht’ en ‘wetenschappelijk bewezen’. Vraag naar onderzoeken en naar de toegepaste methode. Zijn de systemen zelf getest op effectiviteit en veiligheid of wordt er gerefereerd aan algemene onderzoeken? Controleer het gebruikte jargon en trap niet in de valkuil van slimme marketingtaal. Nieuw staat niet synoniem voor wonderen verrichten. Kies daarom voor tried & tested.

Tip 6: AANVULLEND
Sluit het systeem aan bij producten en concepten die je al in huis hebt en vorm je hiermee complete, eventueel nieuwe, behandelingen. Het apparaat is geen losstaand eilandje. Je huidverzorgingsproducten, voedingssupplementen, bewegings- en voedingsadviezen combineer je met je apparatuur tot een totaaloplossing. Zo voorkom je dat het apparaat straks in een hoekje stof verzamelt.

Tip 7: SERVICE
De service van de distributeur is natuurlijk onontbeerlijk. Denk aan training en begeleiding om met het aangekochte systeem om te gaan, de after sales service en de technische ondersteuning als het apparaat defect is. Welk promotiemateriaal krijg je of moet je hiervoor te betalen? Krijg je exclusiviteit in jouw regio?